Jak zhubnout po porodu? Zaměřte se na hluboké svalstvo a nikam nespěchejte

0

Je naprosto přirozené, že skoro každá novopečená maminka by chtěla co nejrychleji zpět postavu, kterou měla před otěhotněním. To znamená dostat vypouklé bříško do původního tvaru a shodit přebytečná kila. Při hubnutí po porodu je klíčové se nejprve zaměřit na posílení hlubokého svalstva, svalů pánevního dna a hlavně nikam nespěchat. Rychlým hubnutím se totiž uvolňují škodlivé látky z tuků do mateřského mléka.

Hubnutí po porodu: čím začít?

V prvních týdnech, ne-li měsících, po porodu většinu maminek netrápí pouze přebytečná kila, ale také vystouplé břicho, kterému někdy může trvat, než se dostane zase do původního tvaru. V první řadě je důležité zaměřit se na cvičení hlubokých svalů břišních a svalů pánevního dna.

Než tyto svaly zesílí, potrvá to minimálně 3 měsíce až půl roku a někdy i déle, záleží na tom, jak poctivě a pravidelně budete cvičit. Pravidelnost je v tomto případě klíčová, a proto stačí každý den věnovat cvičení alespoň deset minut. Ale pozor na to, jaké cviky bude provádět.

Jak zhubnout břicho po porodu efektivně?

Na klasické cviky z posiloven, kterými se posilují přímé svaly břišní, raději v prvních měsících po porodu zapomeňte. Pokud byste začaly posilovat přímé břišní svalstvo a hluboké svaly by zůstaly povolené, výsledek se vám líbit nebude. Břicho by zůstalo rozestoupené, zhoršilo by se rovněž vaše celkové držení těla a mohly by se dostavit i bolesti zad.

Hluboké svaly břišní jsou součástí stabilizačního systému těla, proto by se měly cvičit nejlépe celý život. Posilování svalů pánevního dna je neméně důležité, jelikož plní podpůrnou funkci orgánům ve spodní části pánve, jako je děloha, močový měchýř, ale i střeva.

Trápí vás vypouklé bříško po porodu?

Nebojte se navštívit fyzioterapeuta

Jednou z možností je vyhledat fyzioterapeutku, která vám alespoň pro začátek doporučí pár základních cviků, jež budou přizpůsobeny vašim možnostem. I v tomto případě se fyzické zdatnosti každé maminky zpravidla liší na základě její dřívější sportovní aktivity, svalové paměti a současného stavu. U každé ženy svaly i vazivo vypadají jinak a někoho navíc mohou trápit další obtíže, jako jsou bolesti zad.

Vyzkoušejte tejpovací pásky

Další skvělou pomůckou pro navrácení poporodního břicha do původního tvaru jsou tejpovací pásky, které lze sehnat například v lékárně. Tejpování je fyzioterapeutickou metodou, která se primárně využívá pro uvolnění přetížených a namáhaných svalů, nicméně další funkcí, kterou plní, je právě zpevňování svalů.

Tejpovací pásky se zpravidla vyrábějí z bavlny a antialergeního lepidla a svými vlastnostmi, pevností a pružností, připomínají lidskou kůži. Někdy se dokonce používají při hojení jizev. Návod, jak správně tejpovací pásky nalepit, s největší pravděpodobností najdete na serverech jako Youtube, ale pokud navštívíte svého terapeuta, bude lepší se poradit přímo s ním.

Jak zhubnout po porodu přebytečná kila?

V první řadě je dobré si uvědomit, že hubnutí je dlouhodobý proces, a není tedy dobré jej uspíšit. Aby bylo hubnutí zdravé, neměly byste za měsíc shodit více než jedno až dvě kila. Rozhodně nezkoušejte žádné diety, ale mějte vyvážený jídelníček bohatý na vitamíny a makronutrienty (sacharidy, bílkoviny a zdravé tuky).

K vyvážené stravě přidejte lehký pohyb a uvidíte, že kila půjdou pomalu dolů. Rychlé hubnutí není zdravé pro nikoho, zejména pak pro ženy, které kojí. Pokud tedy přemýšlíte nad tím, jak rychle zhubnout po porodu, raději slovíčko „rychle“ vyměňte za „efektivně“.

Jakmile zjistíte, že se váš střed těla vrátil do normálu, můžete zapojit i posilování přímých svalů břišních a také ostatních svalových skupin těla. Dokud není pevný střed těla, nedoporučuje se posilovat ani jiné svalové partie. Začít můžete například jógou nebo pilates. Tipy na to, jak cvičit efektivně doma, naleznete v tomto článku. Můžete rovněž využít některou z mobilních aplikací pro cvičení na doma.

Hubnutí po porodu při kojení

Kojení je pro ženy samo o sobě poměrně náročné z hlediska vydané energie, proto jde hubnutí po porodu často poměrně snadno bez nadbytečné námahy. Jestliže pouhým kojením nehubnete, zapojte více pohybu, ale dietám se vyhýbejte.

Zkuste například každý den vyrazit na procházku s kočárem a místo pomalého kroku nasadit svižnou chůzi. Rychlá chůze dostatečně zvýší vaši tepovou frekvenci tak, aby tělo začalo spalovat přebytečné kalorie, a navíc je tento pohyb pro tělo zcela přirozený, tudíž i efektivní.

Pokud byste naopak zjistily, že hubnete příliš rychle, možná byste měly přehodnotit váš kalorický příjem a ještě jej navýšit. Rychlé hubnutí totiž způsobuje, že se do mléka dostávají škodlivé látky, které se uvolňují z tukových tkání. Stejně tak putují i do lidského organismu. Rychlé hubnutí není však zdravé ani v případě, že nekojíte.

Trápí vás otázka: Jak zhubnout po porodu když nekojím?

Jak bylo již zmíněno výše, v prvních měsících je potřeba posilovat především hluboké svalstvo a svaly pánevního dna, nehledě na to, zda kojíte či nikoliv. Přestože nekojíte a kila možná nejdou tak snadno dolů, i v tomto případě platí dodržování vyváženého jídelníčku a zapojení pohybu. Zpočátku postačí jen svižná chůze, ale později můžete zapojit i náročnější fyzické aktivity.

Důležité je vyřadit z jídelníčku nezdravé tuky (smažená jídla, uzeniny, máslo, apod.) a také potraviny, které obsahují vysoké množství cukru, sem patří nejen dezerty a slazené nápoje, ale také alkohol, který je při hubnutí vůbec nejhorší.

Možná vás také překvapí fakt, že ani s ovocem by se to nemělo přehánět. Přestože může být bohaté na vitamíny, ovoce je považováno za nejvíce lipogenní, neboli tuk tvořící, zdroj cukrů, jelikož kromě glukózy obsahuje rovněž fruktózu, pro kterou tělo zpravidla nenajde využití a přetváří jí na tuk.

Zdroje: zeny.cz, gazzasport.cz, kilogramy.cz

avatar