Diastázu v těhotenství a po porodu poznáte podle boule či prohlubně na břiše. Jaké cviky vám pomohou?

0
Diastázu v těhotenství a po porodu poznáte podle boule či prohlubně na břiše. Jaké cviky vám pomohou?

V pozdější fázi těhotenství nebo po porodu si některé ženy mohou všimnout buď prohlubně, nebo boule uprostřed břicha. Způsobuje ji rozestoupení přímých břišních svalů v důsledku ztenčení pojivové tkáně a tlaku, který je na svaly vyvíjen. Tento stav se nazývá diastáza a projevit se po porodu může rovněž vypouklým břichem. Jaké cviky provádět, aby se břišní svalstvo vrátilo do původní podoby?

Co je diastáza břišních svalů?

Diastázou se rozumí rozestoupení přímých břišních svalů. Přímé břišní svaly jsou párové, začínají přímo pod hrudní kostí a končí až na stydké kosti v pánevní oblasti. Diastáza je velmi častým jevem v těhotenství, postihuje totiž asi dvě třetiny těhotných žen. V mnoha případech ji však nemusí vůbec zaznamenat.

Tento stav se ovšem neomezuje pouze na těhotenství. Může postihnout kohokoli, včetně novorozenců a mužů. V některých případech bývá například důsledkem nesprávného zvedání těžkých závaží, provádění nebezpečných cviků na břicho nebo pohybů, při nichž se prohýbají záda a rozpínají se žebra.

Diastáza v těhotenství: co ji způsobuje?

Během těhotenství bývá na břicho vyvíjen takový tlak, že přímé břišní svaly někdy nezvládnou udržet svůj tvar a rozestoupí se do stran. Když jste těhotné, vaše břišní svaly se natáhnou, aby se přizpůsobily vaší rostoucí děloze, což způsobí ztenčení pojivové tkáně.

Jak tento proces postupuje a na svaly je vyvíjen čím dál větší tlak, může dojít k částečnému nebo úplnému oddělení přímého břišního svalu. Když se svaly takto posunou, děloha, střeva a další orgány jsou vpředu chráněny jen tenkým pásem pojivové tkáně, který je drží na místě. Bez potřebné podpory svalů tak může být vaginální porod obtížnější.

Jak poznat diastázu?

Během těhotenství možná nebudete pociťovat žádné znatelné příznaky toho, že se vaše břišní svaly rozestupují. Ale během druhého nebo třetího trimestru můžete na břiše pozorovat bouli, vyvýšeninu nebo prohlubeň.

Ta se může objevit nad či pod pupíkem. Nejznatelnější pak bude v momentě, kdy použijete břišní svaly ke zvednutí se (například z postele) nebo ulehnutí. Některé ženy však nemusí diastázu zaznamenat vůbec až do porodu. Mezi další typické příznaky diastázy patří:

  • Bolest dolní části zad
  • Špatné držení těla
  • Zácpa
  • Nadýmání
  • Únik moči

Tento stav může dokonce ztěžovat dýchání a normální pohyb. Je to vzácné, ale v extrémních případech se může pojivová tkáň přetrhnout a orgány mohou vyčnívat, čemuž se říká kýla.

Jak se projevuje diastáza po porodu?

Příčinou vzniku diastázy může být také tlačení při porodu. Pokud jste již od porodu shodily několik kilo dolů a stále vypadáte, jako byste byly těhotné, s velkou pravděpodobností je to způsobeno právě v důsledku diastázy.

Znamená to, že vypouklé bříško nemá na svědomí přebytečný tuk, ale orgány, které vystupují přes oslabenou vazivovou tkáň. Jak poznat, že se po porodu jedná o diastázu? Zde je návod, jak se můžete samy zkontrolovat:

  • Lehněte si na záda, nohy ohnuté, chodidla rovně na podlaze.
  • Zvedněte mírně ramena ze země, jednou rukou si podepřete hlavu a dívejte se dolů na břicho.
  • Druhou rukou se pohybujte nad a pod pupíkem a po celé délce přímých svalů břišních. Zjistěte, zda se vám do mezer mezi svaly vejdou prsty.
  • Pokud pocítíte mezeru nebo oddělení svalů na délku jednoho až dvou prstů, pravděpodobně máte mírný případ diastázy. Po několika týdnech po porodu se mezera začne zmenšovat, jakmile vaše svaly znovu získají sílu.

Cvičení na diastázu po porodu

Poporodní období je často fyzicky i emocionálně vyčerpávající, zvláště pokud procházíte nějakými problémy s těhotenstvím nebo porodem. Proto je důležité věnovat čas péči o sebe a získat potřebnou pomoc. Diastázu, i když je běžná a léčitelná, není dobré brát na lehkou váhu.

Rozhovor s lékařem o vašich obavách může vést k důkladnému vyšetření, správné diagnóze a doporučení fyzioterapeutovi, který vám navrhne léčebný plán. To vám umožní cítit se silnější a sebevědomější ohledně svého těla po porodu.

Cviky na diastázu břicha

Léčba diastázy spočívá v posilování hlubokých svalů břišních prováděných s neutrální pozicí páteře, například vleže s koleny nahoře. V této pozici je stimulovaná kontrola a používání přímých břišních svalů. Dále je vhodné se zaměřit na posílení pánevního dna a zapojit například Kegelovy cviky.

Cvik na diastázu 1: Bránicové dýchání

Na první pohled jednoduché cvičení dýchání do bránice začíná ležením na zádech. Položte ruce na horní část spodního hrudního koše a nadechněte se. Cítíte, jak bránice rozšiřuje spodní žebra do vašich rukou, zejména do stran. Při výdechu se soustřeďte na kontrakci bránice a vytvořte tzn. „korzetový efekt“. Jakmile máte jistotu, že dýcháte do bránice, pokračujte dalším cvikem.

Cvik na diastázu 2: Kliky o zeď

Postavte se čelem ke zdi na vzdálenost paží s nohama na šířku boků. Položte dlaně na zeď a nadechněte se. Povzbuďte dech, aby proudil hluboko do plic. Nechte žebra, aby se rozšířila po obvodu, místo toho, aby vzduch nafoukl břicho. Při výdechu přitáhněte břicho pevně směrem k páteři. Při dalším nádechu paže ohněte a opřete se o zeď. Při výdechu se odtlačte od stěny a pokračujte ve vzpřímené poloze.

Diastáza: cviky, kterým se vyhýbat

Léčba diastázy není jen otázkou rehabilitačního cvičení, ale zahrnuje také poučení o cvičeních, která mohou tento stav ještě zhoršit, a proto byste se jim měly vyhnout, dokud nebudete plně uzdraveny.

V tomto případě platí zásada, že čerstvé matky po porodu by se měly vždy vyhýbat náročnějším cvikům na břicho, zejména zkracovačkám, ale i všem ostatním cvikům na posílení přímých břišních svalů. Kromě nich se doporučuje necvičit:

  • Břišní twisty
  • Ohyby dozadu, které protahují břišní oblast
  • Běžné jógové pózy (bez úpravy)
  • Jakékoli cviky, při kterých zvedáte závaží
  • Jakákoli cvičení, která vyžadují, abyste byly na rukou a kolenou bez podpory břicha

Zdroje: tuplertechnika.cz, porodni-asistenka.eu, laurenohayon.com

avatar