Padání vlasů u žen. Příčinou může být těhotenství, stres či špatná životospráva.

1
Padání vlasů u žen. Příčinou může být těhotenství, stres či špatná životospráva.

Padání vlasů u žen bývá častým problémem na začátku těhotenství a následně také po porodu. Příčiny padání vlasů však bývají různé. Na vině může být například stres, nevyvážená strava nebo jiné problémy způsobující hormonální nerovnováhu. Víte, jak padání vlasů zabránit a jaké vitamíny vám pomohou?

Padání vlasů u žen

Padání vlasů je přirozený proces obměny vlasů, při kterém dorůstají vlasy nové. Do určité míry je tedy padání vlasů naprosto normální, běžně nám však za den vypadne maximálně 100 vlasů, nejvíce tedy během mytí a česání. Každý je individuální a někomu mohou vlasy padat mnohem méně a jinému zase více.

Nadměrné padání vlasů postihuje ženy výrazně v nižší míře než muže, u kterých bývá nejčastěji důvodem zvýšená hladina testosteronu. U žen ke zvýšenému vypadávání vlasů zpravidla dochází v důsledku hormonální nerovnováhy, ale příčiny mohou být u každého odlišné. U žen je naštěstí vypadávání vlasů méně nápadné než u mužů a obvykle bývá jen přechodné.

Příčiny padání vlasů u žen

  • Stres
  • Nedostatek vitaminů a minerálů
  • Hormonální nerovnováha. Zejména po porodu, při kojení nebo při onemocnění štítné žlázy
  • Nadměrné používání vlasové kosmetiky a chemická ošetření
  • Špatná životospráva v důsledku diet
  • Větší úbytek hmotnosti
  • Období menopauzy
  • Nízká hladina železa a anémie
  • Akutní onemocnění
  • Dědičnost

Padání vlasů v těhotenství

Častější padání vlasů v období těhotenství je u mnoha žen naprosto běžným jevem. Tyto obtíže mohou nastat především v 2. nebo 3. měsíci těhotenství, v tomto období bývá tělo vystaveno největším hormonálním změnám. Ze stejného důvodu může v této době ženy trápit zvýšený růst ochlupení na některých částech těla.

Po prvním trimestru by mělo nadměrné padání vlasů odeznít a vlasy mohou být naopak dokonce silnější a lesklejší než dříve díky zvýšenému estrogenu. V případě, že by vás padání vlasů trápilo po celou dobu těhotenství, určitě bude vhodné tento problém konzultovat s vaším lékařem.

Padání vlasů po porodu

Další období spojené s vypadáváním vlasů v těhotenství přihází po porodu důsledkem velké psychické i fyzické zátěže při porodu a snížení hladiny estrogenu. Po šestinedělí by se měla hladina estrogenu srovnat a s ní i vypadávání vlasů. Možná chvíli potrvá, než se růst vlasů vrátí zcela do normálu, nejdéle do jednoho rok by se však růst vlasů měl stabilizovat.

Jak zabránit padání vlasů

Pomoc při padání vlasů se většinou odvíjí od její příčiny. Pokud je důvodem ke zvýšenému vypadávání vlasů nějaká nemoc, měl by vám v tomto případě poradit váš lékař. Jestliže bojujete s vypadáváním vlasů z jiných důvodů, mohou vám pomoci následující tipy.

  • Úprava stravy: Asi nejdůležitějším bodem je dodržování vyvážené stravy bohaté na bílkoviny, minerály a vitamíny.
  • Změna úpravy vlasů: Je dobré nemýt si vlasy příliš často. Dále byste měla omezit fénování, kulmování a jinou tepelnou zátěž. Omezte také těsné gumičky, které stahují vlasy.
  • Aktivní péče o vlasy: Pečlivě vybírejte jemné šampony vhodné pro typ vašich vlasů, nezapomeňte také pravidelně používat kondicionér, případně regenerační masku nebo vlasové oleje.
  • Masáž hlavy: Masáž hlavy s použitím výživového oleje může mít blahodárné účinky na zvýšení průtoku krve pokožkou hlavy a stimulaci vlasových folikul.
  • Odpočinek a uvolnění: Jelikož mezi časté příčiny padání vlasů patří právě stres, měla byste si začít pravidelně dopřávat aktivní či pasivní odpočinek, abyste se zbavila přebytečného kortizolu, což je hormon stresu.

Vitamíny proti padání vlasů

Jak jsme již uvedli výše, jedním z klíčových faktorů, jak zastavit padání vlasů u žen, je dostatečný přísun vitamínů a minerálů ve stravě. Mezi nejdůležitější vitamíny a minerály patří především železo, zinek, hořčík, vápník a vitamíny A, B, C, E a biotin.

Zmíněné vitamíny na padání vlasů najdete nejčastěji v potravinách, jako jsou různé druhy masa, játra, ryby, mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny, semínka, zelená zelenina, ořechy, vejce a ovoce. Pokud byste uvažovala o doplnění vitamínů formou suplementů v období těhotenství nebo kojení, poraďte se raději se svým lékařem.


Rate this post