Tvrdé sýry v těhotenství zpravidla neuškodí. Pozor si dejte na čerstvé a plísňové typy

0
Tvrdé sýry v těhotenství zpravidla neuškodí. Pozor si dejte na čerstvé a plísňové typy
Shutterstock

Většina sýrů během těhotenství škodlivá není. Tvrdé sýry, jako je gouda, čedar nebo parmezán, jsou tedy bezpečné, pokud je konzumujete s mírou. Větší pozor si dávejte na měkké nepasterizované sýry, které se prodávají například na farmářských trzích, a na plísňové typy, neboť mohou obsahovat škodlivé bakterie. Infekce, které způsobují, jsou sice poměrně vzácné, ale mohou být velmi nebezpečné pro těhotné ženy.

Proč si dávat pozor na sýry v těhotenství?

Přestože jsou sýry považovány za zdravé potraviny pro svůj vysoký obsah vápníku a bílkovin, u těhotných žen existuje oproti jiným lidem nebezpečí, že se u nich rozvine infekce zvaná listerióza. Tu způsobují bakterie Listeria, které se mohou nacházet zejména v syrovém a nepasterizovaném mléce a mléčných výrobcích.

Nepasterizované sýry se často označují jako čerstvé sýry a běžně je najdete na farmářských trzích nebo v supermarketu u potravin dovážených ze zahraničí. Typickým nepasterizovaným sýrem je například Brynza. Další riziko pak představují plísňové sýry, u kterých hrozí nákaza mykotoxiny. Výskyt těchto bakterií je poměrně vzácný, ale pro těhotné ženy může být velmi nebezpečný.

Z těchto důvodů lékaři nastávajícím matkám doporučují vyhýbat se zejména sýrům a dalším mléčným výrobkům, které jsou vyrobeny z nepasterizovaného mléka. Pokud tedy čekáte miminko, měly byste se držet pasterizovaných druhů sýrů bez plísně. Pasterizace je proces, při kterém se mléko ohřívá na určitou teplotu, aby se zničily případné škodlivé bakterie.

Plísňové sýry v těhotenství

Přestože je zde riziko infekce velmi malé, plísňové sýry se v těhotenství obecně nedoporučují. Pokud byste si přece jen chtěly dopřát tento typ sýru, snažte se nepřekročit množství 150 gramů.

U plísňových sýrů, které byly pasterizovány, sice existuje nízké riziko nákazy listeriózou, nicméně je zde šance výskytu mykotoxinů. Zejména sýry s modrou plísní, jako je například niva, v těhotenství raději vynechte. K nejznámějším plísňovým sýrům, které se u nás prodávají, patří například:

  • Hermelín
  • Camembert
  • Brie
  • Niva
  • Roquefort
  • Gorgonzola

Grilovaný hermelín v těhotenství

Jíst v těhotenství sýr, který prošel tepelnou úpravou, jako je pečený, grilovaný či smažený hermelín, by pro ženu ani její dítě nemělo představovat problém. Bakterie, které se vyskytují v měkkých a nepasterizovaných sýrech, jsou odolné vůči nízkým teplotám, při tepelné úpravě však zpravidla nepřežijí. Je však důležité, aby byl sýr důkladně propečený, nejen roztavený. Pokud jde o nakládaný hermelín v těhotenství, tomu je lepší se vyhnout.

Syrečky v těhotenství

Syrečky a olomoucké tvarůžky v těhotenství nepředstavují velké riziko, přesto je dobré si na ně dát pozor. Tyto sýry se vyrábějí z odstředěného pasterizovaného kravského mléka, nicméně během dozrávání na jejich povrchu dozrávají bakterie a kvasinky. Zrání obecně u sýrů škodlivé bakterie ničí.

Jejich výskyt však nelze vyloučit. Ke vzniku škodlivých bakterií během zrání může dojít například při nedodržení hygienických pravidel. Pokud váháte, zda je jejich konzumace bezpečná, poraďte se se svým lékařem.

Plísňové sýry při kojení

Zatímco v těhotenství je vhodné se některým surovinám, jako jsou plísňové sýry, zcela vyhnout, během kojení neexistují potraviny, které byste nesměly konzumovat. Kojícím ženám se však obecně doporučuje nejíst suroviny, které nadýmají, a dítěti by mohly způsobit bolest bříška.

Výjimka ovšem platí tehdy, pokud je miminko citlivé na nějaké potraviny nebo se dostaví nežádoucí reakce. Plísňové sýry mohou a nemusí mít nadýmavé účinky. Pokud byste konzumovaly plísňové sýry a váš potomek by se po nakojení zdál podrážděnější než obvykle, možná bude lepší se jim během tohoto období vyhýbat.

Jaké sýry se v těhotenství doporučují?

Nastávající maminky by před konzumací jakéhokoli sýru měly v první řadě zkontrolovat jeho obal, a případně se zeptat v prodejně, zda je daný sýr pasterizovaný. Pasterizované sýry jsou v moderovaném množství prospěšné, neboť jsou bohatým zdrojem bílkovin a vápníku, který podporuje zdravý růst dítěte.

Avšak ani v případě sýrů, které nepředstavují riziko, není dobré to s konzumací nějak přehánět. Sýry mají zpravidla vysoký obsah soli a nasycených tuků. Kromě těchto produktů je tedy dobré zařadit i jiné mléčné výrobky, jako jsou například jogurty či tvaroh. Tavený sýr v těhotenství nebezpečný není, ale zpravidla bývá ochuzen o prospěšné živiny. Mezi bezpečné sýry obvykle patří následující:

  • Mozzarella
  • Cottage a jiné smetanové sýry
  • Ricotta
  • Mascarpone
  • Parmezán
  • Pecorino
  • Tvrdé sýry jako čedar, ementál, gouda, eidam apod.

Feta, halloumi, korbáčiky a balkánský sýr v těhotenství

Tyto sýry se typicky vyrábějí z pasterizovaného mléka, a proto nepředstavují riziko nákazy nebezpečnými bakteriemi. Přesto byste při jejich konzumaci měly být obezřetné, jelikož obsahují vysoké množství soli. Můžete je tedy použít například na dochucení zeleninového salátu.

Kozí sýr v těhotenství

Stejně jako v případě kravského či ovčího sýra i zde platí stejné pravidlo. Kozí mléko jako takové v těhotenství rozhodně škodlivé není, ale je potřeba dávat si pozor, zda je sýr pasterizovaný, nebo není, případně zda je plísňový.

Podobně jako v případě jakéhokoli jiného sýra je dobré upřednostňovat tvrdé sýry, neboť zpravidla procházejí tepelnou úpravou. Čerstvé kozí sýry pak bývají často nepasterizované. Pokud tedy jde o kozí sýr, i zde je nutné vždy zkontrolovat etiketu na obalu.

Zdroje: rehabilitace.info, babycenter.com, healthline.cz, idnes.cz, nasevyziva.cz, aktin.cz, bezpecnostpotravin.cz

avatar