Pocení v těhotenství brání přehřátí organismu. Jak se zchladit ve dne či v noci?

0
Pocení v těhotenství brání přehřátí organismu. Jak se zchladit ve dne či v noci?

Lidé těhotným ženám často říkají, že „září“, ale vy si možná pomyslíte, že tento „lesk“ je nejspíš částečně způsoben tím, jak se najednou více potíte. Pocení v těhotenství, zejména v noci, je však naprosto běžné, takže si nedělejte starosti, pokud se ostatní lidé v místnosti cítí dobře, zatímco vám je horko. Pocení slouží k tomu, aby se tělo nepřehřálo, a ochránilo tak zdraví vaše i vašeho miminka. Zajímá vás, jak zmírnit pocity horkosti a kdy vyhledat lékaře?

Nadměrné pocení v těhotenství je přirozené

Během těhotenství se vaše tělesná teplota mírně zvyšuje. Jedná se o přirozený vedlejší účinek růstu dítěte a hormonálních změn. Pocení je fyziologický jev, který pomáhá regulovat vaši tělesnou teplotu, aby se organismus nemohl přehřát.

Zvýšené pocení, nazývané rovněž hyperhidróza, je v období těhotenství tedy zcela normální, přičemž nejčastější a nejznatelnější bývá v prvním a třetím trimestru. Nadměrné pocení pak zpravidla trápí ženy spíše v noci než během dne.

Co způsobuje pocení v těhotenství?

Tělesnou teplotu reguluje hypotalamus neboli podvěsek mozkový. V období těhotenství tělesná teplota mírně stoupá, což je zcela přirozené, protože ve vás roste nový život. Jakmile se tělo začne ohřívat, pocení vás ochladí a zabrání vám v přehřátí, které by mohlo být pro vás a vaše dítě nebezpečné.

Nadměrné pocení v těhotenství ale bývá způsobeno především náhlým nárůstem a poklesem těhotenských hormonů, konkrétně estrogenu a progesteronu. K tomuto jevu přispívá dále zvýšený objem krve a přírůstek hmotnosti.

Hormonální změny mohou vyslat do hypotalamu mylný signál, aby si myslel, že vaše tělo je teplejší, než ve skutečnosti je, což může pocení ještě zvýšit. To je možná důvod, proč máte pocit, že je v místnosti 30 stupňů Celsia, zatímco ve skutečnosti tam je 23. Hlavními faktory, které zvyšují pocení, tedy jsou:

  • Hormonální změny
  • Zvýšený objem krve
  • Rychlejší metabolismus
  • Přírůstek na váze
  • Vlhké a teplé počasí
  • Fyzická aktivita
  • Stres a úzkost
  • Užívání léků (například proti nevolnosti)
  • Nemoc (nachlazení, chřipka apod.)
  • Kofein a kořeněná jídla

Pocení na začátku těhotenství

Mnoho žen se se potýká se zvýšeným pocením v počátku těhotenství. Měnící se hormony a zvýšení průtoku krve mírně zvedají tělesnou teplotu brzy po otěhotnění, a to stačí k tomu, aby vám bylo horko a potily jste se mnohem víc, než jste zvyklé. Někdy je to dokonce jeden z prvních příznaků těhotenství, kterých si žena všimne.

Váš druhý trimestr by měl být už klidnější. Nebuďte však překvapené, pokud se v posledních několika měsících, jakmile se přiblížíte porodu, pocení vrátí. Zvláště pokud váš třetí trimestr vyjde na období letních měsíců a veder. Spousta žen také trpí návaly horka po porodu.

Noční pocení v těhotenství

Spánek je výzvou pro každou nastávající matku, zejména ve třetím trimestru kvůli nepohodlí způsobeném rostoucím břichem, a obzvláště pro ty, které navíc zažívají i nadměrné pocení v noci v těhotenství. Noční pocení není jen pocit horkosti a pocení se. Může to znamenat, že se celé orosíte natolik, že prosákne i vaše pyžamo a prostěradlo.

Noční pocení je nejen nepříjemné, ale má tendenci rušit váš spánek, způsobovat, že se neustále převalujete, probouzet vás v noci a vyžadovat výměnu oblečení a ložního prádla. Jak si v noci tedy pomoci?

  • Noste lehké, volně přiléhavé pyžamo
  • Používejte lehká prostěradla
  • Přejděte na lehčí nebo tenčí přikrývku. Můžete také vrstvit prostěradla a přikrývky, abyste mohly v noci použít jen to, co potřebujete
  • Pokud můžete, zapněte klimatizaci, větrák, nebo otevřete okno, aby byla místnost chladnější
  • Spěte na ručníku nebo na několika ručnících, aby absorboval pot a chránil vaše prostěradlo. Je snazší prát ručníky než vyměňovat a prát prostěradla každý den, nebo dokonce uprostřed noci

Co pomáhá při nadměrném pocení?

Pokud se hodně potíte, noste volné oblečení a zvolte přírodní vlákna, která jsou prodyšná, například bavlnu či len. Bavlněné spodní prádlo bude také prodyšnější. Pokud vás obtěžuje pot mezi prsy a břichem, vyzkoušejte podprsenku s podšívkou, která saje pot, abyste se vyhnuly mokrému vršku.

Také nezapomeňte používat vhodný antiperspirant, který zamezí tomu, aby pot doprovázel i nepříjemný zápach. Pokud se potíte také v noci, zajistěte, aby byla vaše ložnice dostatečně chladná vyvětráním, případně klimatizací. Během dne nebo noci si můžete dopřát vlažnou sprchu, která vás příjemně zchladí. Nikoli však ledovou.

Nejspíš to děláte stejně, ale vyvarujte se alkoholu, kofeinu a kořeněnému jídlu, protože mohou vyvolat větší pocení. Zůstaňte hydratované a vždy u sebe noste láhev vody, abyste se ochladily a doplnily ztracené zásoby vody. Dobré je také doplnit minerály a elektrolyty, proto můžete sáhnout například po iontovém nápoji.

Pocení při nemoci v těhotenství

I když je nadměrné pocení v těhotenství běžné, někdy může být signálem vážnější infekce nebo jiných komplikací. Proto je dobré prodiskutovat všechny příznaky s lékařem během pravidelných prohlídek.

Váš lékař může potvrdit, zda příznaky souvisejí s těhotenstvím, nebo s něčím jiným. Dále vám také může odpovědět na všechny vaše otázky a poradit vám další metody, jak si od pocitů horkosti ulevit. Okamžitě ale vyhledejte svého lékaře, pokud:

  • Vás svědí tělo
  • Cítíte se velmi nepříjemně
  • Vaše teplota přesahuje 37,5 °C
  • Bolí vás celé tělo
  • Máte jiné příznaky onemocnění (rýma, kašel apod.)
  • Máte závratě nebo omdléváte

Zdroje: babyweb.cz, maminkov.cz, lifee.cz, healthline.com

avatar