Káva v těhotenství: Jaké množství kofeinu byste neměla překročit?

0

Jste nastávající maminka a milujete kávu? Neumíte si představit ráno bez její vůně nebo ráda navštěvujete kavárny s přáteli či dobrou knížkou? Prozradíme vám, jaké množství kávy byste neměla během gravidity překročit a jaká další fakta se s kávou v těhotenství pojí.

Těhotenství a káva

Obecně platí, že káva v malém množství nemůže uškodit, nicméně byste to s její konzumací rozhodně neměla přehánět. Pokud byste navíc najednou pociťovala změny v tlaku a měla byste pocit, že vám káva nedělá příliš dobře, asi bude dobré ji zcela omezit.

Někdy se také může stát, že vám s příchodem těhotenství káva přestane chutnat. V případě, že se i nadále cítíte dobře, není důvod kávu přestat pít.

Většina studií uvádí bezpečnou denní dávku kofeinu v těhotenství kolem 200 miligramů, maximálně však 300 miligramů. Jeden šálek kávy by tedy neměl představovat žádné riziko pro vás ani pro miminko.

Obsah kofeinu v šálku kávy

Obsah kofeinu v jednom šálku kávy se odvíjí od druhu kávy, způsobu přípravy a samozřejmě množství, ve kterém je podávána. Obecně platí, že čím jemněji je káva namletá, tím více kofeinu obsahuje. Dále také záleží na tom, jak dlouho se louhuje.

Jeden šálek kávy (espresso, cappuccino) obsahuje v průměru od 60 do 90 mg kofeinu. Dáte-li si například větší kávu jako lungo nebo americano, obsah kofeinu bude pravděpodobně o něco vyšší.

Možná vás překvapí, že nejvíce kofeinu obsahuje filtrovaná káva, jelikož se zpravidla servíruje ve větším množství. Zatímco klasické espresso se obvykle podává v množství 30 ml, filtrovanou kávu běžně dostanete v množství 200 ml i více.

Množství kofeinu podle druhu kávy

  • Espresso: cca 50–90 mg
  • Espresso lungo: cca 90–150 mg
  • Filtrovaná arabica: cca 80–130 mg
  • Filtrovaná robusta: cca 140–200 mg
  • Instantní káva: cca 65–90 mg
  • Nespresso kapsle: cca 55–90 mg

Kofein nejen v kávě

Asi je vám jasné, že energetické nápoje nejsou v těhotenství správnou volbou nejen pro vyšší obsah kofeinu. Pokud ráda pijete čaje, dejte si pozor zejména na větší konzumaci černého a zeleného čaje. Černý čaj může obsahovat od 40 do 120 mg kofeinu a zelený čaj od 25 do 75 mg.

Neméně kofeinu najdeme v Coca Cole nebo v Kofole. Možná vás překvapí, že malé množství se skrývá také v čokoládě, zejména pak v té hořké, která může obsahovat až 31 mg kofeinu. Malé množství kofeinu obsahuje dokonce i káva „bez kofeinu“.

Káva bez kofeinu v těhotenství

Vzhledem k tomu, že obsah kofeinu v bezkofeinové kávě je velmi nízký, není třeba se při větším množství šálků za den obávat, že byste požila příliš mnoho kofeinu. Je však dobré zvážit, zda je pro vás bezkofeinová káva v těhotenství tou správnou volbou.

Na trhu se můžeme setkat se dvěma způsoby odstraňování kofeinu z kávy. První způsob se nazývá Evropský proces, při kterém je k odstranění kofeinu použit chemický prostředek (dichlormetan), který se následně omyje.

Druhému způsobu se říká Švýcarský proces, při kterém je kofein odstraňován za pomoci vody a aktivního uhlíku. Zrna se nejprve louhují ve vodě a ta je následně přefiltrována přes uhlík, který látku vstřebá. Tato metoda je tedy zdravější, nicméně se používá méně.

avatar